banknegyed

Kupleráj a nappaliban? Milliókba kerülhet!

A rossz fotók könnyen eladhatatlanná tehetik az ingatlant – megnéztük, mik a leggyakoribb hibák.

Rengetegen hirdetik katasztrofálisan rossz fényképekkel eladó lakásukat, melynek általában garantált eredménye, hogy a vevők már a hirdetés láttán gyorsan továbblapoznak, és még csak a telefont sem hajlandóak felemelni.

Régi axióma, hogy a rossz fotó eladhatatlanná teszi az ingatlant – ennek ellenére rengetegen töltenek fel hirdetést minősíthetetlenül rossz, vagy éppen a lakás előnytelen tulajdonságait bemutató fényképeket a különféle internetes hirdetőoldalakra – sokszor ingatlanosok is. Pedig az álláshirdetésekhez hasonlóan viszonylag kevés idő áll egy-egy ingatlan rendelkezésére, hogy felkeltse az eladó figyelmét. Összegyűjtöttük az öt legfontosabb szabályt, melyet érdemes szem előtt tartani a lakáshirdetés elkészítésekor.

Hogyan érdemes csinálni?

Az eladó ingatlan lefényképezésére fel kell készülni – a vacsora, vagy éppen a vasárnapi ebéd után elvégzett spontán kattintgatás rendszerint igen rossz eredményt ad.

1. Megfelelő állapotban van a lakás?

Alapszabály, hogy rendetlenségben nem lehet fényképezni. (Lakást mutatni sem, de az majd egy későbbi lépés). Legalább azokon a területeken rendet kell rakni, melyek a fényképeken látszani fognak. A száradó ruhák, a szétdobált újságok, papírok általában nem keltenek jó benyomást. Elpakolni azért is hasznos, mert a kupleráj optikailag kicsinyíti a helyiségeket.

2. Figyeljen a fürdőszobára!

A fürdő rendezetlen állapota sok esetben jelentősen ront mind az eladhatóságon, mind pedig az ingatlan vételárán. Innen lehetőleg minden tisztálkodó szert és egyéb kelléket érdemes kipakolni a fényképezés idejére.

3. Mikor érdemes fotózni?

Napfényes lakások esetén akkor, amikor a legvilágosabb az ingatlan. Sötét lakások esetén viszont vagy akkor, amikor a lehető legtöbb fény érkezik, vagy pedig este, amikor a világítással, megfelelő módon használt vakuzással néha csodákat is lehet tenni. Nem szabad elfelejtetni, hogy sötét lakást szinte senki nem keres!

4. Mit érdemes lefotózni?

A lakószobákat mindenképpen – kivéve, ha valamelyik tele van pakolva bútorokkal. Óvatosan kell bánni a halszem és egyéb fotóhatásokkal, a helyszínen csalódás lehet az eredménye – nekünk pedig feleslegesen telt az időnk. Elvárás általában hogy a konyháról és a fürdőszobáról is készüljön fénykép – ha ezek rosszabb állapotban vannak, a képet lehet úgy is komponálni, hogy látszódjon az ajtókeret, mintha épp belépnénk. A terasz, ha nagy, feltétlenül szerepeljen, ha kicsi, és nem szép a kilátása, akkor elhagyható.

5. Mi ne legyen a képeken?  

Ne szerepeljenek a képen emberek, bevetetlen ágy, leszedetlen étkezőasztal, piszkos szőnyeg (a nagyfelbontású képeken kiválóan látszik). Nem túlzottan hasznos lefényképezni a szekrénysort sem – különösen nem önmagában – rendszerint optikailag csökkenti a szoba méreteit. Nem szükséges lefényképezni a toalettet – bár az utóbbi időben valamilyen különös divathóbort miatt rengeteg hirdetésben szerepel, ritkán emelve az ingatlan fényét. (Természetesen, ha a fürdőszoba jó színvonalú, nyugodtan szerepelhet.) A szerkezeti hibákról viszont említést kell tenni legalább a szövegben, a helyszínen szintén kiderül!

Semmiképpen ne fényképezze le a lakásajtót kívülről – számos kellemetlenség elkerülhető vele (például a hívatlanul érkező lakásnézők, rosszabb esetben betörők). Nagy értékű festmények, műtárgyak, műszaki cikkek ne szerepeljenek a fotókon – különösen akkor nem, ha az épületről külső fotót is mellékel, a hiedelmekkel ellentétben egyáltalán nem nehéz a legtöbb ingatlant beazonosítani.

A videó viszont nem divat

Néhány évvel ezelőtt nagy jövőt jósoltak a videós lakáshirdetéseknek, többen is ráálltak az iparágra, még video-hirdetős oldal is indult – a dolog azonban nem jött be. Ingatlanos szakértők szerint hiába terjedt el a technika (ma már az alsókategóriás fényképezőgépek is alkalmasak rövidebb videofilm készítésére), ahhoz, hogy a film minőségi legyen, sok utómunkára, megfelelő világításra, vágásra van szükség – amihez arányaiban kevesen értenek, és nem is igen vállalkoznák rá. A gyenge minőségű film ugyanis csak ront az eladási esélyeken.