banknegyed

Banki innovációk, amik nem kellettek itthon

Hiába volt a sok munka, bizonyos banki innovációk egyelőre nem terjedtek el Magyarországon.

Nincs oka szégyenkeznie a hazai bankszektornak, a digitális fejlettséget tekintve sok nyugat-európai országot messze leköröz a hazai bankrendszer kényelmi szintje. Egyes fejlesztések azonban egyelőre nem találták meg a közönségüket – szaknyelven mondva megelőzték a korukat.

(1) Másodlagos azonosító

Az Azonnali fizetési rendszer (AFR) 2020-as indulása több szolgáltatási elemet is tartalmazott, ilyen például az, hogy a banknál rögzített e-mail címre vagy mobiltelefonszámra is lehet utalni. Nagy volt a várakozás, egyes bankok még díjat is szerettek volna kérni a másodlagos azonosítók rögzítéséért, erre azonban végül nem került sor. A magyar közönség maradt a számlaszámnál, nagyon kevesen használják a másodlagos azonosító lehetőségét.

(2) Fizetési kérelem

Többedszerre próbál életet lehelni az MNB a fizetési kérelembe (legújabb nevén, hogy még kevésbé legyen érthető, Qvik kérelembe). A szolgáltatás egyébként remekül működik a Revolutnál, és a hazai piacon is mutat életjeleket, ám inkább csak magánszemélyek között, egyelőre tömegesen nem terjedt el. A fő probléma, hogy a fizetési kérelem egyszerűen túl bonyolult egy átlag banki ügyfélnek, túl sok lépést kell végrehajtani, miközben a bankkártyás fizetés egyetlen mozdulat. Tapasztalataink szerint a kereskedők sem lelkesednek a dologért egyelőre, pedig ők anyagilag jobban járnak.

(3) QR-kódos fizetés

Ugyanaz a probléma, mint a fizetési kérelem esetében, a két szolgáltatás egyébként össze is függ. Elő kell venni a telefont, mobilappot elindítani, kiválasztani a kérelmet, jóváhagyni – tessék ezt elképzelni délután 5-kor az élelmiszerbolt pénztáránál. A QR-kódnak egyébként az egyik fő gondja, hogy egyes országokban elkezdték hamisítani, simán átragasztják őket, ezért a jövője inkább csak elektronikus úton, képernyőről vagy telefonról beolvasva képzelhető el, a közterületekre kiragasztottak valószínű idővel el fognak tűnni.

(4) Készpénzfelvétel a bolti kasszáknál

Egyes hazai üzletláncokban lehetőség van arra, hogy a pénztárnál bankkártyával lehessen készpénzt felvenni, ám információink szerint az érdeklődés olyannyira minimális, hogy a nagyobb hálózatok nem is tervezik a bevezetését. Itt valószínűleg a pénzügyi kultúra eltérése is szerepet játszik, például az USA-ban, vagy egyes nyugati országokban ez teljesen hétköznapi szolgáltatás, nálunk inkább ATM-ből intézik el.

(5) Minikártya

Akár a cipőddel is fizethetsz – hirdették egykor az egyik kártyatársaság miniatürizált bankkártyáját, ami bár nem volt rossz ötlet, gyorsan túllépett rajta az idő, a telefonba digitalizálható bankkártyák megjelenésével ez a funkció értelmetlenné vált, gyorsan ki is vezették a piacról, már régóta nem is igényelhető.